- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- J.R.M. / Hans Bos
- Toelichting
-
Het Presidium heeft voorgesteld de commissies Bestuur & Samenleving en Wonen & Werken te combineren op 18 september a.s.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
Besluit
De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur en heet alle aanwezige raads- en burgerleden, collegeleden, ambtenaren en de aanwezigen op de publieke tribune en de mensen die thuis meekijken, welkom.
Het is dit keer een gecombineerde commissievergadering Bestuur & Samenleving en Wonen & Werken.
-
2
Besluit
De commissie stemt in met de voorliggende agenda.
-
3
Besluit
Er hebben zich geen insprekers gemeld
-
4
Besluit
Burgemeester van den Elsen brengt de volgende onderwerpen onder de aandacht.
- Regionaal wordt onderzocht hoe de governance rondom Zorg en Veiligheid nog kan worden geoptimaliseerd.
- Viering 80 jaar vrijheid en de inspanningen die zich alle betrokkenen hebben getroost dit evenement tot een succes te maken.
-
5
Bijlagen
Besluit
Voorgesteld besluit:
In te stemmen met de Subsidieverordening Lokale Aanpak Isolatie Boekel eerste tranche.
Het college heeft eerder het Meerjarenplan Lokale Aanpak Isolatie Boekel vastgesteld en deze ter kennisgeving met de raad gedeeld. De subsidieverordening zorgt ervoor dat we dit plan tot uitvoering kunnen brengen en inwoners subsidies uit kunnen keren.
Woordvoerders in eerste termijn: dhr. Koolen (VVD), mw. van der Kolk (DOP), dhr. De Bruin (CDA), dhr. Van den Hoogen (GVB)
Vragen die gesteld zijn:
- Klopt het dat middelen uit de aanpak Energiearmoede en de Transitievisie warmte nu (deels) overgeheveld worden aan de Lokale Isolatie aanpak?
- Is er een gemeentelijke analyse gemaakt wat deze afkalving uit beide budgetten betekent voor beleidsvoornemens rondom aanpak Energiearmoede en de transitievisie warmte?
- In het raadsvoorstel wordt gesproken over de NIP doelgroep. Hier gaat het om slecht geïsoleerde eigendomswoningen onder de NHG-norm. Een tweede groep is de eigenaar met een minimum tot 130% van het sociaal minimum.
- Wat de eerste groep betreft is niet duidelijk welke inkomensgrens gesteld wordt. Iemand met een riant inkomen kan dus in aanmerking komen, klopt dat?
- Is er een analyse voor wat betreft de beoogde doelgroep als het gaat om het verduurzamen van mogelijk allang afbetaalde woningen?
- Is er een analyse op het gegeven dat de ozb gaat stijgen voor deze in de toekomst te verduurzamen woningen en de gevolgen hiervan voor de eigenaren?
- Hoe groot is de eigen bijdrage die een eigenaar moet doen om tenminste één isolatiemaatregel uit te voeren? En wat wanneer die eigenaar op basis van het minimum (130%) inkomen deze kosten niet kan of wil dragen?
- Wat betreft een eventuele verkoop van een verduurzaamde woning: wordt hier een periode en terugbetaling aan gekoppeld?
- Klopt het dat de kosten van de eerste tranche gedekt gaan worden uit de gemeentelijke begroting, € 187.355 bedragen vanuit het programma Duurzaamheid?
- Is deze subsidieverordening wel voor de burger te begrijpen?
- Hoe komen mensen aan een energielabel als ze die nog niet hebben. Voorziet de regeling hier ook in?
- Kunnen de subsidies worden gestapeld?
- Wat gaan we doen als we achterlopen op de planning (187 woningen in de eerste tranche)?
- Hoe gaan we bewaken dat we de verordening continue blijven actualiseren?
- Energiearmoede op het platteland is groot. Extra energiesteun wordt daarvoor gegeven. Graag aandacht hiervoor.
- Moet een particulier ook een onderzoek doen naar flora en fauna wanneer hij/zij spouw- of dakisolatie wil toepassen?
Wethouder Brands reageert op de eerste termijn.
- Het verdient een lokale aanpak. Lokaal hebben we het beste zicht op de woningen. Dat doen we ook met Boekel Energie en Energie café. We willen zoveel mogelijk mensen bereiken.
- Mensen krijgen uitgelegd dat isoleren naar de toekomst toe helpt in de portemonnee.
- Dit is de eerste tranche en van daaruit kunnen we allerlei verbeterpunten meenemen. In de tweede tranche kan je dan kijken of de verordening moet worden aangepast.
- Iemand met een riant inkomen heeft ook de mogelijkheid om de subsidie aan te vragen en er mag gestapeld worden. De regeling geldt voor iedereen.
- Er zijn afspraken gemaakt wat betreft isoleren en flora & fauna. Er is een soort management plan. Je kan dan als gemeente onderzoeken waar je kan isoleren. Zo proberen we werkenderwijs slimmer te worden.
- Een huis heeft minder waarde als het niet goed geïsoleerd is. Dat is de marktwerking. Wat we willen is dat er minder energie verspild wordt. Dat is ook een landelijk doel. Daar hebben we het over hier.
- We hebben de vertaalslag van de landelijke regeling gemaakt naar onze gemeente en proberen het daarmee wat makkelijker en logischer te maken voor de mensen.
- Als je de maatregelen uitvoert hoef je het geld niet terug te geven.
Woordvoerders in tweede termijn: mw. Van der Kolk (DOP), dhr. Koolen (VVD), dhr. De Bruin (CDA)
Wethouder Brands reageert op de tweede termijn.
- Er zijn afspraken gemaakt dat we gaan monitoren dat de stappen worden gezet die nodig zijn. Een bureau houdt ons voortdurend op de hoogte van de stand van zaken. We werken met meerdere tranches. We hebben tranche 2 al aangevraagd. De raad wordt meegenomen tussentijds. En als de regeling wordt aangescherpt bij de tweede tranche wordt de raad ook geïnformeerd. Zo ook bij de volgende tranches.
- Een energielabel heeft iedereen al gehad in Nederland. Als je je huis gaat verkopen dan heb je het label echt nodig en dat kost inderdaad geld. Als je huis niet geïsoleerd is dan krijg je een laag label. We gaan energie labels voor mensen toetsen.
- De landelijke Transitie Visie Water, daar kunnen we als gemeente Boekel weinig aan doen. We haken aan bij grote gemeenten als we daar kunnen aanhaken.
- De energiewaarde, dat is het toetsingskader, niet het inkomen. Er zit geen inkomenstoets op. We willen dat alle huizen geïsoleerd worden.
- We gaan geen verbouwingen financieren. Hier doen we vloer, dak, raam en muurisolatie. Het is een landelijke regeling en het is inderdaad niet gratis. Ook mensen met een sociaal minimum krijgen een subsidie van max. 4.000 euro.
Op verzoek van de VVD gaat het voorstel als bespreekstuk naar de raadsvergadering van 3 oktober 2024.
-
6
Op verzoek van de fractie GVB is memo 36 (Advies ASD inzake bezwaarcommissie) geagendeerd bij dit onderwerp.
Bijlagen
Besluit
Voorgesteld besluit
- Vaststellen van de Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Boekel 2025.
- Vaststellen van het Mandaatbesluit bezwaarschriftenprocedure gemeenteraad Boekel 2025.
- Vaststellen van het Instellingsbesluit bezwaarschriftencommissie Boekel 2025.
Op 22 februari 2022 heeft uw raad ingestemd met een nieuwe bezwaarschriftprocedure (AB/033930). Deze bezwaarschriftprocedure is toen stap voor stap aan de hand van een beslisboom uiteengezet (AB/033210). Met dit besluit heeft uw raad ingestemd met een bezwaarschriftprocedure, waarbij op de eerste plaats een minnelijk traject wordt onderzocht, en als dit geen uitkomst biedt een externe commissie hoort en adviseert over het bezwaar.
Zoals in februari aangegeven dient juridische besluitvorming door de verschillende bestuursorganen te volgen na instemming met de werkwijze. De besluiten die uw raad dient te nemen om de nieuwe bezwaarschriftprocedure mogelijk te maken worden met dit voorstel aan u voorgelegd.
Op verzoek van de fractie GVB is memo 36 (Advies ASD inzake bezwaarcommissie) geagendeerd bij dit onderwerp.
Woordvoerders in eerste termijn: dhr. Kanters (DOP), dhr. Dijcks (VVD), mw. van den Broek (CDA), mw. de Bruin (GVB)
Punten van debat:
- Toevoegen dat de bezwaarmaker uiteindelijk zelf kan beslissen of haar/zijn zaak naar de bezwaarcommissie wordt overgedragen. En deze keuze niet alleen neerleggen bij het bestuursorgaan.
- Bij het aannemen van de commissieleden oog ervoor hebben dat mensen ook echt oor willen hebben en willen luisteren naar bezwaarmakers.
- Als er straks wordt geëvalueerd, denk dan ook erover na of deze commissie een rol kan spelen bij het indienen van zienswijzen bij Omgevingsplannen.
- Aan welke besluiten moet gedacht worden waar er in de stukken staat dat er een mandaatbesluit ten behoeve van het college moet worden genomen wanneer er tegen besluiten van de gemeenteraad bezwaar wordt gemaakt. Hoe legt het college daar dan verantwoording over af richting de raad?
- De raad wil graag dat de regeling binnen een jaar geëvalueerd wordt. Die mogelijkheid graag in het raadsvoorstel opnemen.
- Advies van ASD is niet opgevolgd. Hiervoor is een motivatie gegeven. Graag deze motivatie nogmaals toelichten. Wat is de reactie van de ASD geweest op de toelichting?
Burgemeester van den Elsen reageert op de eerste termijn.
- De Verordening is het juridische document wat nodig is om het een en ander in gang te zetten. Dan is er het mandaatbesluit om daar waar een bezwaar komt op een besluit dat genomen is door de Raad het mandaat bij het college en de ambtelijke organisatie te leggen. Dan kan het bijvoorbeeld gaan om een Woo verzoek waarop een bezwaar volgt. Daar op reageren is dan bij het college gelegd, die het weer voor ambtelijk hoor heeft onder gemandateerd aan de juridisch medewerker. Hoe de verantwoording richting de raad gaat, is hier niet verder uitgewerkt maar u mag ervan uit gaan dat een dergelijk bezwaar direct met de raad wordt teruggekoppeld. Het is een pragmatische oplossing. Het is ook mogelijk hiervoor bijvoorbeeld twee mensen uit de raad voor aan te wijzen. Het is echter nog nooit voorgevallen tot nu toe.
- Op het moment dat de gemeenteraad met de stukken instemt, moet het college en de burgemeester als bestuursorganen hier ook een instemmend besluit moeten nemen.
- Het is de bedoeling dat we een informele en een formele procedure naast elkaar neerzetten. Komen we er informeel niet uit dan volgt een formele procedure. En het is zeker de bedoeling dat bezwaarmakers de kans hebben om inderdaad door te kunnen naar de bezwaarcommissie. De portefeuillehouder kijkt hier nog naar en komt hierop terug voor de raadsvergadering
- De suggesties over de selectie van leden van de commissie en het meenemen van de zienswijzen bij een omgevingsvergunning neemt de portefeuillehouder mee.
- Na het verantwoordingsmoment wordt een evaluatie gedaan.
- De Adviesraad Sociaal Domein heeft tweemaal een advies uitgebracht. En ook na een bezoek aan Meijerijstad en een daar gegeven toelichting, blijft ASD bij haar standpunt en geven aan dat ze het nog steeds wenselijk vinden voor Boekel om de mensen de kans te bieden om in onze gemeente gehoord te worden. De Commissie van Meijerijstad is gespecialiseerd in dit soort bezwaren en handelt er 100 tot 150 per jaar af. Die expertise kunnen wij met de paar bezwaren per jaar die we hebben nooit evenaren.
Woordvoerders in tweede termijn: dhr. Kanters (DOP), mw. de Bruin (GVB), dhr. Dijcks (VVD)
Burgemeester van den Elsen reageert op de tweede termijn.
Het raadsvoorstel kan als hamerstuk naar de raad van 3 oktober a.s. met de opmerking van DOP dat er een betere onderbouwing komt voor het mandaatbesluit.
-
7
Bijlagen
Besluit
Voorgesteld besluit
- BDO Audit & Assurance B.V. te benoemen als accountant voor de controle van de jaarrekeningen voor de boekjaren 2024-2025
- Burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel opdracht geven een overeenkomst te sluiten met BDO voor de accountantscontrole voor de boekjaren 2024-2025
De overeenkomst met de huidige accountant BDO voor de jaarrekeningcontrole van de
gemeente Boekel loopt na het boekjaar 2023 ten einde. Voor controlejaar 2024 en verder heeft de gemeente Boekel nog geen accountant benoemd. Op basis van de Gemeentewet is de bevoegdheid en verantwoordelijkheid van de gemeenteraad om een accountant aan te wijzen.
Woordvoerders in eerste termijn: dhr. Gruijters (CDA)
- Opvallende ontwikkeling wat betreft de toegenomen bijdrage. Graag een toelichting hierop.
- Hoe zit het met de looptijd?
Burgemeester van den Elsen reageert op de eerste termijn
- De opvallende prijsverhoging heeft meerdere redenen De loonkosten zijn fors omhoog gegaan. En ook is hier het stukje rechtmatigheidsverantwoording bij gekomen en dat brengt extra werkzaamheden met zich mee.
- Wat betreft de looptijd werken we al wat langer met deze accountant. Normaal gesproken willen we eigenlijk iedere 4 jaar dit opnieuw aanbesteden. We kiezen er nu niet voor om het na 4 jaar automatisch te verlengen. Wij zijn heel tevreden hoe het loopt en we zijn ook blij dat deze accountant, maar we gaan wel de aanbesteding opstarten voor over twee jaar.
Gaat als hamerstuk naar de raad van 3 oktober a.s.
-
8
Bijlagen
Besluit
Voorgesteld besluit
In te stemmen met het nieuwe samenwerkingsconvenant RNOB.
De ingekomen zienswijzen zijn verwerkt, evenals aanpassing van kleine onvolkomenheden.
Het DB heeft de ingekomen zienswijzen besproken en afgewogen, op basis waarvan een aantal aanpassingen in de eerder voorgelegde tekst zijn doorgevoerd. Ook is een aantal kleine onvolkomenheden aangepast. In bijlage 4 treft u een overzicht hiervan aan. De strekking van het convenant is niet gewijzigd ten opzichte van het voorgelegde concept.
Woordvoerders in eerste termijn: dhr. Dijcks (VVD), mw. van den Broek (CDA), mw. de Bruin (GVB), mw. van der Kolk (DOP)
Punten van aandacht:
- Waarschuwing van RNOB zelf is dat ze in de knel komen te zitten. Alles wordt duurder en dat gaan ze merken in hun uitvoeringskracht. Op basis van het nieuwe convenant wordt nog een nadere duiding gegeven aan de taken. Hoe ziet de portefeuillehouder dit?
Burgemeester van den Elsen reageert op de eerste termijn.
- Er is een heel proces doorlopen het afgelopen jaar om tot dit nieuwe convenant te komen. Daar was de financiële indexering ook een onderdeel. Het afgelopen jaar is niet geïndexeerd. Het is eigenlijk wel logisch dat dat ten koste is gegaan van de uitvoeringskracht. Als je jaar op jaar niet indexeert kun je op een gegeven moment met dezelfde formatie steeds minder gaan doen. Met dit besluit wisten we eigenlijk wel dat het krap zou zijn. Maar regionaal is dit eruit gekomen. In de brief van de RNOB is wel aangegeven dat het krap is.
Het voorstel gaat als hamerstuk naar de raadsvergadering van 3 oktober 2024.
-
9
Bijlagen
Besluit
Voorgesteld besluit
Toestemming verlenen aan het college om in te stemmen met het Wijzigingsbesluit Gemeenschappelijke regeling Brabants Historisch Informatie Centrum 2024 en Wijzigingsbesluit Gemeenschappelijke regeling Brabants Historisch Informatie Centrum 2025.
De Gemeenschappelijke regeling Brabants Historisch Informatiecentrum is een collegeregeling. Dat betekent dat uitsluitend de colleges van burgemeester en wethouders deelnemen. De gemeenteraden zijn dus geen deelnemer. De beslissing tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling is dan ook voorbehouden aan het college. Op grond van de Wgr heeft het college vooraf toestemming nodig van de gemeenteraad voor het wijzigen van een gemeenschappelijke regeling.
Woordvoerders eerste termijn: dhr. Jacobs (GVB),
- In het raadsvoorstel ontbreekt een paar letters van het onderwerp.
Het voorstel wordt ambtelijk aangepast en gaat als hamerstuk naar de raadsvergadering van 3 oktober 2024.
-
10
Bijlagen
Besluit
Voorgesteld besluit
- Met ingang van het schooljaar 2025-2026 in de gemeente Boekel een Kindercollege aan te stellen; bestaande uit één burgemeester en maximaal drie wethouders.
- In te stemmen met de hierna beschreven procedure.
- Het Presidium te verzoek twee raadsleden aan te wijzen die zitting hebben in de selectiecommissie.
Woordvoerders in eerste termijn dhr. Kanters (DOP), dhr. Dijcks (VVD), mw. de Bruin (GVB), dhr. Gruijters (CDA)
Aandachtspunten vanuit de fracties:
- Begin met zoeken van leerlingen in groep 7.
- Aandacht voor leerlingen in het speciaal onderwijs.
- Aandacht voor een goede begeleiding van het kindercollege.
- Aandacht voor het aanvangstijdstip van raadsbijeenkomsten gelet op de leeftijd van de leden van het kindercollege.
- Hoe kan je de categorie jongeren in het voortgezet onderwijs betrekken? Graag dit ook laten terugkomen in het Participatiebeleid dat wordt opgesteld.
- Hoe gaan we dit initiatief evalueren?
- Dit initiatief graag inbedden en borgen in het onderwijs. Mooi dat de gemeente een handreiking doet om hier mede invulling aan te geven.
- Suggestie laat de start gelijklopen aan het politieke jaar en begin dus in september.
Burgemeester van den Elsen reageert op de eerste termijn.
- Het is een mooi begin. Het is wel een initiatief dat we in overleg met het onderwijs hebben vormgegeven, alle 4 de scholen.
- We verzorgen al gastlessen, doen werkbezoeken en geven een rondleiding in het gemeentehuis.
- De aangedragen praktische opmerkingen neemt de burgemeester mee.
Mw. van der Kolk (DOP) doet een oproep aan de raadsleden om zichzelf op te laten roepen bij een school om de lokale politiek te promoten.
Gaat als hamerstuk naar de raadsvergadering van 3 oktober 2024.
-
11
Memo 2024/36 Ongevraagd advies ASD onafhankelijke bezwaarcommissie is geagendeerd bij agendapunt 6.
Bijlagen
Besluit
Op verzoek van de fractie GVB is memo 36 (Advies ASD inzake bezwaarcommissie) geagendeerd bij het betreffende agendapunt (agendapunt 6).
-
12
Bijlagen
Besluit
Eventuele opmerkingen over de advieslijsten zijn verwerkt door de griffie.
De toezegging uit de commissie van 27 juni jl. betreffende de inzet GGD op het ouderenbeleid wordt opgepakt door het college
-
13
Bijlagen
Besluit
- Mw. de Bruin (GVB) vraagt hoe het zit met de fauna-vergunningscheck?
- Dhr. Van den Hoogen (GVB) vraagt naar de stand van zaken rondom de Horst.
- Dhr. Van den Hoogen (GVB) heeft verder een vraag over de weg naar de Grote Baan die wordt afgesloten en wat is daarvan de stand van zaken? Hierop volgt een schriftelijk antwoord.
- Dhr. Jacobs (GVB) wijst op een bushokje dat is vernield. Hier gaat de gemeente naar kijken.
- Dhr. Jacobs (GVB) vraagt naar de stand van zaken rondom de onderwijshuisvesting. De onderwijshuisvesting komt in november naar de raad.
- Mw. van den Broek (CDA) vraagt naar de stand van zaken rondom Huize Padua. Hierop volgt een schriftelijk antwoord.
- Dhr. de Bruin (CDA) vraagt naar de stand van zaken rondom De Elzen. Graag een reactie van het college via een uitgebreid memo. Dhr. Kanters (DOP) vraagt ook de werkgroep mee te nemen in de informatie. Graag voor de raadsvergadering komen met de info. Dhr. Dijcks (VVD) sluit zich aan bij de vragen over De Elzen.
- Mw. Jansen (DOP) en dhr. Dijcks (VVD) spreken hun complimenten uit voor de Veiligheidsdag.
-
14
Besluit
De voorzitter sluit de vergadering om 21.37 uur en dankt een ieder voor de inbreng.